Stengeretten nok en gang

Dersom regningene ikke betales kan nettselskapene skru av lyset, også her i Kragerø hvor dette bildet er tatt
Ett spørsmål som kommer opp med jevne mellomrom, er spørsmålet om nettselskapenes muligheter til å stenge strømmen. Stenging av strømmen er et heftig virkemiddel, og vilkårene for å stenge nødvendighetsvaren strømmen, er strenge. Det skal de også være, men så er ikke levering av strøm sammenlignbart med levering av andre varer. Stengeretten må bestå.

Europower kunne fortelle at Forbrukerrådet mente at stengeretten burde erstattes med inkasso.  Etter Distriktsenergis oppfatning er dette en særdeles dårlig idé, noe som også kom til uttrykk i samme Europower et par dager senere.

Essensen i vår tilnærming var omtrent som følger;

Nettilknytning er som ha tilgang til en stor selvbetjeningsbutikk

Når man leverer andre type varer som for eksempel hvite eller brunevarer, vil leverandøren måtte gå de vanlige veiene om inkasso og eventuelt hente produktet tilbake. 

Når man leverer strøm så er kunden koblet på en selvbetjeningsbutikk.  Det er kunden selv som bestemmer forbruket og bruker den strømmen han vil.  Forutsetningen bør jo være at kunden gjør opp for seg.

Funker ikke kredittkortet lengre får du ikke kjøpt varen på kjøpesenteret, og du får heller ikke være igjen etter stengetid å forsyne deg med det du trenger med håp om at du kan betale senere.   Men kjøper du strøm får du være igjen i butikken, og bruke så mye strøm du vil og så lenge du vil om retten til å stenge strømbutikken blir borte.  Sånn kan det jo ikke være.  

Ingen god idé å la strømregningen bare vokse og vokse

Og tas det ikke grep vil regningen fortsette å stige.  En klassisk utfordring om man har betalingsutfordringer.

 Dessuten vil det være nettselskapets øvrige kunder som tar regningen for de som eventuelt ikke gjør opp for seg.

Løsningen må være at det er gode prosedyrer, et samarbeid mellom nettselskapene, sosialkontorer og NAV som settes under lupen. Er vilkårene bra nok, er praksisen god nok osv, den diskusjonen må holdes varm, uten å fjerne stengeretten.  Det betyr imidlertid ikke at det skal være noen regel om automatisk varsling til myndighetene.  Det er ikke sikkert kunden vil dette.

Også vanntilførselen kan stoppes

I den grad det finnes paralleller til levering av strøm må det være levering av vann inn til landets husstander.  Kommunene kan stenge vannet gitt at man følger riktige prosedyrer og gir tilstrekkelig varsel til innbyggerne før vannet stenges.  Utfordrer vi stengeretten for manglende betaling av strøm, utfordrer man også kommunes rett til å koble fra vannet om det ikke betales.  Vi tror ikke det er veien å gå.

Forbrukerrådets ønske om å ta fjerne stengeretten mener vi altså er en dårlig idé.

Og det kan se ut som om også myndighetene mener det samme.  Hverken justisminister Emile Enger Mehl eller forbrukerminister Kjersti Toppe har planer om å endre på stengeretten kan de fortelle etter spørsmål i Stortingets spørretime om dette. 

Bra sier vi, inntil vi neste gang må argumentere for at strøm ikke er som en hvilken som helst annen vare og at stengeretten må bestå.   For det blir en neste gang.