Vestmar Nett om avbruddsstatistikken: – Vi er Guds solskinnsbarn
I tillegg til begeistringen over årskonferansen, har Stensholt all grunn til å glede seg over RMEs avbruddsstatistikk for 2021 som ble offentliggjort i forkant av arrangementet. Avbruddsstatistikken viser at Vestmar Nett hadde 0,83 avbrudd per kunde i 2021. Nettskapet havner dermed på topplisten, kun slått av Odda Energi Nett med 0,74 avbrudd per kunde. Vi benyttet anledningen til å stille Stensholt noen spørsmål om resultatet.
Hva er årsaken til at dere har en så god plassering på avbruddsstatistikken?
– Det må være at vi er Guds solskinnsbarn. Vi er jo heldige og har hatt relativt greit vær, men i tillegg så har vi en driftsorganisasjon der det nesten går sport i å få rettet feil kjappest mulig, og det er et vaktlag som syns at dette er gøy. Det er det vi lever av og det er det vi jobber for, og vi tenker at det er viktig for å få lo v til å drive videre.
Hva ligger bak tallet på 0,83 avbrudd per sluttbruker?
– Det vil si at det ikke er alle sluttbrukere i vårt område som har opplevd strømbrudd det siste året, og det er vi glad for. Det håper vi på at vi skal klare følge videre, for det er viktig at vi leverer best mulig fornying hver dag. Det er jobben vår.
Hvordan ble dere påvirket av stormen i november i fjor?
– Det er der vi kommer inn som Guds solskinnsbarn igjen. Hvis han hadde sendt den vinden inn fra øst i stedet for fra vest, så tror jeg ikke vi hadde sittet med 0,83. Det er en realitet. Jeg er bare glad for at vi slapp det vindværet, vi slapp veldig heldig unna det. Vi har også vært heldige i forhold til lynnedslag, sette av godt inn på nedsiden og ut på oversiden, og det er klart vi har mye penger som vi bruker til linjerydding og sånne ting, for å unngå det, men når det blir sånne vindvær som det, er det vanskelig å slippe unna.