Ny ledelse i Tinn Energi og Stannum
Istarten av året gikk Snorre Mossing inn i ny rolle da han tok over som administrerende direktør for Tinn Energi. Mossing har jobbet i kraftbransjen hele livet. I sin tid begynte han hos Hydro Energi på Rjukan, og har siden den gang vært innom både Skagerak Energi, Statkraft og Sweco. Så åpnet stillingen i Tinn Energi seg. Det var en mulighet han ikke kunne si nei til.
– Jeg satt halvannet år i styret og hadde blitt kjent med stillingen allerede før muligheten dukket opp. Jeg har aldri hatt store ambisjoner om å bli direktør, men her får jeg muligheten til å lede virksomheten på en måte jeg trives med. Størrelsen på selskapet gjør at jeg kan bli kjent med alle. Det er kort beslutningsvei her, og vi kan prøve ut ting uten at det må gjennom en byråkratisk mølle først, forteller Mossing.
– I tillegg kommer jeg fra Rjukan og kjenner flere som jobber her fra før. Det gjorde det enda litt lettere å takke ja til jobben, skyter han inn.
Hektisk år
Mossing har lagt et snaut år bak seg i jobben som administrerende direktør. I løpet av den tiden har han hatt mer enn nok å henge fingrene i.
– Det har vært et tøft år prismessig, selv om Tinn kommune er heldige. Vi har en avtalekraft med Hydro som gjør at vi har tilgang på billig kraft som kunder, industri og næring på Rjukan nyter godt av. Det byr også på noen utfordringer fordi kundene har en forventing om at vi skal ligge et godt stykke under spot, forteller han.
Å ha kontakt med mange forskjellige grupper er noe Mossing trekker fram som mest uvant med jobben. I tillegg til å være dialog med både styre og eier, innebærer også stillingen å være i kontakt med kunder i et lite samfunn der alle kjenner alle.
– Det kommer mange løpende henvendelser som du må svare på ganske fort, men som du ikke alltid har mulighet til å forberede deg på. Det blir litt mer brannslukking og jeg må ta flere ting på strak arm i denne jobben, sier han.
Strategi og mål for fremtiden
Samtidig påpeker Mossing at han har god støtte i ryggen, blant annet i form av virksomhetens ledergruppe. Her møter han kolleger med ulik kompetanse som sammen jobber for at Tinn Energi skal bli et enda bedre selskap. Planen for hvordan det skal gjøres ligger klar.
– Vi startet opp med en strategiprosess da jeg begynte. Den kom vi i mål med i høst. Vi har gått grundig til verks, ned på alle datterselskaper, og involvert både ansatte og styret.
Gjennom strategiprosessen har Tinn Energi satt seg en rekke mål for fremtiden. Mossing forteller at Tinn Energi skal vokse lokalt, gjerne litt over kommunegrensen, og ambisjonen er at alle datterselskaper skal gå i pluss. Samtidig skimter Mossing noen utfordringer i horisonten.
– Deler av avtalekraften vi har i dag forsvinner fra 2025. Da er vi oppe og konkurrerer med resten av markedet lokalt. Det betyr at vi må bygge en organisasjon. Som kan stå imot resten av markedet. Mange vil nok beholde Tinn Energi for å støtte lokalt, men til en viss grense. Ambisjonen vår er å beholde 95 prosent av de kundene vi har i dag, samtidig som vi skal vokse med ganske mange nye kunder i hyttefeltet og gjennom fortetting i byen, forteller han.
Ny daglig leder i nettselskapet Stannum
Med på laget har Mossing med seg Charles Wilhelmsen som begynte som daglig leder i Stannum i september. Wilhelmsen har også jobbet i kraftbransjen hele livet og har erfaring fra Skagerak Nett, ABB og kommer nå fra Otera Infra der han jobbet i nesten ti år. Nå var tiden inne for nye utfordringer.
– Det er veldig spennende å få muligheten til å lede et nettselskap og oppleve en annen arbeidshverdag. I entreprenørverden jager man jobb hver eneste dag, mens jeg nå skal forvalte den rammen vi får tildelt på best mulig måte og prøve å øke effektiviteten, forteller Wilhelmsen.
Selv om han med sin bakgrunn og erfaring er spent på hva han kan gjøre med effektiviteten og andre sider ved Stannums virksomhet, er det HMS som er den aller viktigste prioriteringen for Wilhelmsen.
– Vi kan være så gode vi bare vil, men hvis noen står i fare for å bli skadet, er det det som veier tyngst. Det viktigste for meg er at vi er like hele og friske når vi drar hjem, som vi kommer på jobb hver dag.
Oppstart med god hjelp
I likhet med Mossing har Wilhelmsen også hatt en travel start i den nye stillingen.
– Det er mye nytt å sette seg inn i, selv om jeg har lang erfaring fra nettselskap tidligere. Den gangen jobbet jeg mer som teknisk ingeniør. Nå er fokuset et annet og jeg er inne i en læringsprosess der jeg må bli kjent med organisasjonen, rutiner, kunder, nettet vårt og ikke minst de ansatte.
Halvor Romme er blant de ansatte som Wilhelmsen har tilbrakt ekstra mye tid med siden oppstarten i september. Det er Romme som fram til nå har hatt jobben som daglig leder. Nå leveres stafettpinnen og kunnskapen videre til Wilhelmsen.
– Han sitter på mye kompetanse, erfaring og kunnskap som jeg må prøve å tilegne meg så mye som mulig av. Det viktigste nå er å få så mye over fra Halvors hode til mitt, så vi opererer i tospann helt til han går av, avslutter han.