Tibber – hva er dette for en barnslig forretningsstrategi?
Debattinnlegget ble først publisert i Europower.
Strømleverandørene og deres mangler er stadig oppe til diskusjon. For egen del sliter jeg mest med de som bevisst lurer kundene sine, mens en god nummer to er de strømselgerne som bygger salgskonseptet sitt på å snakke ned sine konkurrenter. Hva er dette for en barnslig forretningsstrategi?
Denne tilnærmingen fra et par selskaper – som Tibber og Klarkraft – trodde jeg vi hadde vokst fra på barneskolen. Ble vi ikke invitert på festen kunne noen falle for fristelsen til å snakke dritt om andre inviterte for på den måten sørge for å bli invitert selv. Det er denne strategien disse selskapene legger seg på, og som Tibber ved Aksnes understreker i DN forrige lørdag og i Europower på onsdag denne uken.
Bransjen er drevet av egen grådighet og er gjentatte ganger tatt med buksene nede, forteller Aksnes som om det gjelder alle. I DN presiserer han dette nærmere; «Strømsalg er et nødvendig onde» og forteller en historie om at de gjør stikk motsatt av de klassiske strømselskapene som profitterer på et større strømforbruk. Han forteller også at de lurer deg inn i tilsynelatende billige avtaler som etterpå bli dyrere. De har selgere som ringer på dørene og lurer folk til å kjøpe dårlige produkter og at det er null etikk i bransjen, fortsetter Aksnes.
Stopp nå litt. Har ikke Tibbersjefen fulgt med i timen overhodet? Det er underlig når salgskonseptet til Tibber, utover det å snakke ned konkurrentene sine, er å selge fremoverlente produkter til kundene sine. Men la oss ta det steg for steg.
For å starte med å gi han rett på ett punkt; Tibbersjefen har helt rett i at bransjen gang på gang er tatt med buksene nede. Inklusive Tibber selv. Det er likevel forskjell på de grove bruddene, som har medført politianmeldelse, til brudd på regelverket som handler mer om formalia, uten noen intensjon om å lure kunden.
Det er vår erfaring at de fleste selskapene ikke ønsker noe annet enn å selge sine produkter kombinert med god kundebehandling, og de irriterer seg voldsomt over en del av de forhold som er kommet fram.
Når det gjelder den generelle tilnærmingen om at selskapene profiterer på større strømforbruk, må vi minne om at mange av strømsalgsselskapene gjør akkurat som Tibber. De ønsker å få kundene til å spare strøm med salg av sparetiltak og salg av smarte produkter for å spre strømforbruket over døgnet. Det er mange som Tibber der ute. Dessuten er det vel ikke uvanlig i konkurranseutsatte bransjer at et større volum gir større inntekter, for de som måtte ha det som forretningsidé.
Videre slår Aksnes i bordet med at konkurrentene lurer kundene inn på billige avtaler, for deretter å kjøre de over på dyre avtaler. Dét Tibber, det er strengt forbudt. Det er i strid med bransjeavtalen, forskrifter og i strid med reglene til Trygg Strømhandel.
Og når det gjelder påstanden om salg av dårlige produkter på dørene til folk, kan vi fortelle Aksnes at «Trygg strømhandel» nå forbyr dørsalg. Det er på vei ut med andre ord.
Så er det dette med å sitte i glasshus da. Av omdømmefall i bransjen, skal det mye til for å slå Tibber etter at selskapet endret sine faktureringsrutiner. Men så omtaler han da også salg av strøm som noe han er fryktelig lite interessert i. De fleste selskapene jeg kjenner til, setter strømkundene sine høyt og vil levere deretter. Aksnes forteller at strømsalg er et nødvendig onde for å selge spennende andre produkter kundene kan trenge. Han om det.
Tibber et spennende selskap, et selskap som har vært med å flytte bransjen og et selskap for mange å strekke seg etter. Det bør være det beste innsalget til kunden.
Jeg anbefaler å google det å snakke ned sine konkurrenter. Her blir en møtt med det man trenger av argumenter for å slutte med nettopp det.